http://uppc.ir/do.php?imgf=16145521658691.png

دخترای کوچه پایینی _ آموزش نویسندگی

داستان کوتاه داستان بلند رمان آموزش نویسندگی
دخترای کوچه پایینی  _ آموزش نویسندگی

داستان های عاشقانه عجیب ولی واقعی
داستان های وحشتناک حقیقی ماوراءطبیعه
داستان های کوتاه خنده دار شاد طنزنویس
داستان بلند، و رمان های مجازی رایگان
آموزش نویسندگی

آخرین نظرات
  • 4 December 22، 23:04 - DOWN ALEY Girls
    عالی

دخترای کوچه پایینی _ آموزش نویسندگی

داستان کوتاه داستان بلند رمان آموزش نویسندگی





جایزه ادبی

Thursday, 28 November 2019، 06:43 PM

برگزاری نخستین جشنواره جایزه ادبی استاد «فرض پور» در رشت

 

 

رئیس ارشاد اسلامی رشت، از برگزاری نخستین جشنواره جایزه ادبی استاد فرض پور ماچیانی خبر داد و گفت: این مراسم 10 آبان همزمان با زادروز استاد فرض پور در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، محمد حسن پور در جمع خبرنگاران، از برگزاری نخستین جشنواره جایزه ادبی استاد فرض پور ماچیانی خبر داد و اظهار کرد: استاد «مصطفی فرض پور ماچیانی» سال ها به عنوان دبیر ادبیات فارسی آموزش و پرورش استان گیلان، مدرس ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز آمزوشی استان، یکی از بانیان دانشگاه آزاد اسلامی رشت و معاون آموزشی اسبق دانشگاه آزاد و دانشگاه گیلان تلاش کرد.

 

وی با بیان اینکه جشنواره جایزه ادبی استاد فرض پور ماچیانی توسط خانواده ایشان و موسسه خانه هنر نیایش طراحی شده و مورد استقبال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان قرار گرفته است، افزود: براساس دستور اداره کل ارشاد اسلامی استان، برگزاری جشنواره مذکور در سال اول با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت انجام خواهد شد.

 

رئیس ارشاد اسلامی رشت، از برگزاری جشنواره جایزه ادبی استاد فرض پور ماچیانی در ساعت 10 صبح روز پنجشنبه، 10 آبان همزمان با زادروز ایشان در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت خبر داد و گفت: این مراسم با حضور اندیشمندان، نویسندگان، شاعران، ادبا، فرهیختگان و مسئولان برگزار خواهد شد.

 

حسن پور، با اشاره به جایگاه زبان و ادبیات در تمدن سازی، خاطرنشان کرد: زبان تنها کلمات و جملاتی برای انتقال پیام به مخاطب نیست، بلکه زبان عامل انتقال فرهنگ به نسل های بعد محسوب می شود.

وی شکل گیری زبان را بسیار سخت و دشوار دانست و عنوان کرد: کشورهایی که صاحب زبان اعم از زبان شفاهی و نوشتاری هستند از تمدن برخوردارند؛ این در حالی است که خیلی از فرهنگ های دنیا موفق به تشکیل تمدن نشدند. کشورهایی موفق به تشکیل تمدن می شوند که ویژگی های منحصر به فردی از جمله قانون، ادبیات، هنر، معماری و دین دارند و زبان یکی از عوامل تشکیل تمدن است.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: زبان فارسی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران بعد از خط هیروگلیف و خط میخی، خط منحصر به فرد خودش را تشکیل داد و لذا تاریخ خط در ایران به بیش از 2500 سال برمی گردد، در حالی که تاریخ خط در جهان حدود 3 هزار سال قدمت دارد.

 

رئیس ارشاد اسلامی رشت، با بیان اینکه فرهنگ و تمدن ایران در بیش از 2500 سال پیش دارای زبان و خط مستقل به خودش بوده است، یادآور شد: زبان عامل انتقال فرهنگ، باورها، ارزش ها، ضرب المثل ها، داستان ها، قصص ملل و اعتقادات موجود در یک جامعه است که چه از طریق زبان شفاهی و چه از طریق زبان مکتوب به آیندگان منتقل می شود لذا آنقدر موضوع زبان مهم است که بسیاری از کشورهای دنیا روزی را به نام زبان مادری نامگذاری کرده اند و جهت پاسداشت زبان تلاش می کنند.

 

وی زبان را عامل هویت و اتحاد یک جامعه دانست و گفت: مردمان یک کشور را به خاطر زبان مشترکشان می شناسیم لذا ساختار زبان و دستور زبان باعث می شود بتوانیم به خوبی با هم صحبت کنیم و فرهنگ را به فرزندانمان و نسل های آتی انتقال دهیم.

 

حسن پور، هدف از برگزاری نخستین جشنواره جایزه ادبی استاد فرض پور را توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی و گویش های بومی و محلی دانست و افزود: استاد فرض پور تعصب خاصی نسبت به زبان فارسی داشت و تلاش ویژه ای برای احیا و پاسداشت زبان گیلکی و گویش های محلی کرد. ایشان یکی از چهره های شاخص انجمن مفاخر استان بود و برای همایش های 12گانه گیلان شناسی در حوزه تاریخ، فرهنگ، تمدن، زبان فارسی و گویش گیلکی زحمات زیادی کشید لذا این جایزه تقدیر از همه کسانی است که در حوره ادبیات و فرهنگ و هنر ایران اسلامی تلاش می کنند، اما کمتر دیده می شوند.

 

وی ادامه داد: اگر می خواهیم فضیلت  های اجتماعی گسترش پیدا کند و جامعه از امنیت فرهنگی برخوردار باشد و مردم به فرهیختگی و فرزانگی افتخار کنند و دنبال ارزش های ذاتی بروند، باید کسانی را که این مسیر را طی کرده اند به عنوان الگو، شاخص و معیار برای دیگران معرفی کنیم.

 

حسن پور، با بیان اینکه در جشنواره جایزه ادبی استاد فرض پور پرداختن به ابعاد شخصیتی ایشان مد نظر نیست، اظهار کرد: در این جشنواره از «احمد سمیعی گیلانی»، استاد مسلم ویراستاری نوین ایران تقدیر خواهیم کرد و تمامی برنامه ها حول محور معرفی ایشان اتفاق می افتد.

 

رئیس ارشاد اسلامی رشت تاکید کرد: موسسه خانه هنر نیایش بنا دارد هر سال به تجلیل از یکی از شخصیت هایی بپردازد که در راه پاسداشت زبان و ادب فارسی همت گماشته اند تا ما زبان را بهتر بشناسیم و به داشته های هویتی خودمان افتخار کنیم.

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی