http://uppc.ir/do.php?imgf=16145521658691.png

دخترای کوچه پایینی _ آموزش نویسندگی

داستان کوتاه داستان بلند رمان آموزش نویسندگی
دخترای کوچه پایینی  _ آموزش نویسندگی

داستان های عاشقانه عجیب ولی واقعی
داستان های وحشتناک حقیقی ماوراءطبیعه
داستان های کوتاه خنده دار شاد طنزنویس
داستان بلند، و رمان های مجازی رایگان
آموزش نویسندگی

آخرین نظرات
  • 4 December 22، 23:04 - DOWN ALEY Girls
    عالی

دخترای کوچه پایینی _ آموزش نویسندگی

داستان کوتاه داستان بلند رمان آموزش نویسندگی





چگونه درس بخوانیم برای کنکور

Wednesday, 16 December 2020، 12:33 AM

بهترین روش مطالعه برای کنکور سراسری + 16 تکنیک کاربردیشهروز براری کتاب مجازی

آیا شما هم با دغدغه‌ی چگونه خواندن مواجه هستید؟ برای درس خواندن موثر و دستیابی به موفقیت از چه الگوهای مناسبی استفاده می کنید؟ تا چه میزان به راهکارهای خواندن موفق تکیه کرده اید؟ آیا برای این سوالات پاسخ مناسبی دارید؟ ما در این مطلب کنار شما هستیم تا به این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر پاسخ دهیم. هر ساله هزاران نفر به دنبال نام خود در اسامی پذیرفته شدگان در کنکور خواهند بود. شاید نام کنکور سراسری دلهره‌ای را برای بسیاری از افراد در بر داشته باشد. اما با تکیه به برخی از راهکارهای موفقیت آمیز و توسعه‌ی مهارت در مطالعه، می‌توانید عزت نفس، شایستگی و اعتماد بنفس را در خود افزایش داده و در نتیجه شاهد بهترین نتیجه باشید. مهم نیست که شما برای بار اول کنکور می دهید یا برای بار x ام. مهم یافتن یک استراتژی شایسته برای مطالعه‌ی مناسب و هوشمندانه خواهد بود. در این مبحث با جمع‌ آوری برخی از نکات مهم و کلیدی در زمینه ی مهارت در خواندن، راهکارهای ایده‌آلی را برای شما به ارمغان آورده ام. 

راهکارهای ایده‌آل برای تجربه‌ی موفقیت در کنکور سراسری:

1. به هدف نهایی بیاندیشید :

مهمترین عضو محرک در انسانها، اهداف آنها می باشد. نقش اهداف مانند یک موتور محرک در زندگی انسانها است که به آنها انگیزه ی زیستن را هدیه می‌نماید. اگر به دنبال دستیابی به موفقیت هستید، حتما اهداف خود را تعیین نمایید. برای دستیابی به اهداف تعیین شده فقط به جمله ی ( من می خواهم) اکتفا نکنید. ابتدا اهداف خود را تعیین نموده و نسبت به رسیدن به آن اهداف دقیق شوید. تمامی افراد موفق در جهان برای رسیدن به اهداف شایسته و برجسته ی خود، سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند. مخترعان بسیار زیادی که در طی فعالیت‌های خود بارها و بارها با شکست مواجه شده اما دست از تلاش برنداشته و همچنان با قدرت بسیار زیاد و درس از شکست به راه خود ادامه داده‌اند. یکی از راهکارهای مناسب برای تعیین اهداف پرسش و پاسخ از خود می باشد.

  • · چرا اینجا هستید؟
  • · چه چیزهایی برای شما مهم است؟
  • · منتظر دستیابی به چه عواملی هستید؟

پس از پاسخ به این سوالات می توانید به هدف خود پی ببرید. راستی نسبت به هدف خود چقدر متعهد هستید؟ به چه قیمتی حاضر به دستیابی به هدف گرانقدر خود خواهید بود؟ با پاسخ به این دست از سوالات نیز می‌توانید به سختی های موجود در رسیدن به اهداف خود پی ببرید. افرادی که اهداف طولانی مدت در زندگی و شغل خود دارند، کنکور سراسری و ورود به دانشگاه را اولین گام برای رسیدن به اهداف ایده‌‌آل خود می‌پندارند. این تصور و آینده نگری می تواند انگیزه‌ی شما را بیشتر و با گذراندن هر مرحله ی سخت، پایداری را در شما افزایش دهد. چالش‌های پیش آمده، شکست‌ها و ناموفقیت ها در زمانی حس " تسلیم شو " را برای شما به همراه خواهند داشت. اما به این اندیشیده اید که به چه قیمتی تسلیم شده اید؟ با تعیین هدف بلند مدت و تصمیم گیری برای عبور از چالش‌ها و سختی‌ها، انعطاف پذیری را در خود افزایش داده و برای رسیدن به موفقیت آماده خواهید بود.

2. قوانین مطالعه هوشمندانه کدامند:

بسیاری از افراد از تماشای بازی شطرنج لذت می برند. گروه گسترده ای با لذت تمام به آشپزی می پردازند. یکی از دلایل این همه شور و شوق در کنار لذت فعالیت، اطلاع از قوانین مهم در فعالیت ها می باشد. اگر شما از قوانین آشپزی مطلع نباشید هرگز غذای خوبی را ارائه نخواهید داد. اگر شما از قوانین شطرنج اطلاع نداشته باشید، هرگز بازی نکرده و از بازی دیگران نیز هیچ لذتی نخواهید برد. مطالعه هوشمندانه برای کنکور سراسری نیز نوعی فعالیت هدفمند می باشد که بدون رعایت قوانین آن، هرگز به موفقیت نخواهید رسید. مهارت در خواندن صحیح وابسته به روشها و قوانین خاصی می باشد که اکثر افراد موفق برای دستیابی به ایده آل های خود، اقدام به برنامه ریزی آنها می‌نماید. یکی از قوانین مهم در این راستا، استفاده از برنامه ریزی مطالعه‌‌ی متمرکز می باشد.

 برای تعریف قانون هدفمند می توانید به برخی از موارد خاص مانند: ارتباطات موثر، قانون درجه بندی‌ها ،کشف مقررات و قوانین کتاب، توجه به سبک و ساختار کتاب، تنظیم زمان مناسب برای مطالعه و مواردی از این قبیل توجه نمایید. شما برای مطالعه ی هوشمندانه ی خود چه قوانینی را در نظر گرفته اید؟ چقدر از این قوانین در برنامه ریزی خود تبعیت می کنید؟

3. از زبان گردانی استفاده کنید:

نفهمیدم ، نمی دانم چطور متوجه مطالب سنگین کتاب شوم. چگونه باید این مطالب را حفظ کنم و یا یاد بگیرم. اینها کلمات و جملاتی هستند که پس از مطالعه ی یک بخش سنگین از کتاب، ذهن شما را مشوش و بهم ریخته خواهند نمود. در این زمان بهترین راهکار زبان گردانی کردن است. معادلات سنگین که راه حل های پیچیده‌ای دارند، با زبان گردانی به یک جمع و تفریق ساده تبدیل خواهند شد. برای زبان‌گردانی از مثال ها استفاده کنید. آزمایش و تحقیق کنید. مطالب کتاب را با زبان ساده برای خود بیان کرده و اقدام به نکته برداری از آنها نمایید. با این اندیشه مطالب سخت کتاب را بیان کنید که گویی دوست عزیز شما در فهم آنها دچار مشکل شده است. برای دوست خود از چه بیانی استفاده می کنید؟ کلمات سخت را دنبال کرده و برای آنها مترادف‌های مناسبی پیدا کنید.

خواهید دید که چگونه به آن کلمات و جملات سخت وابسته می شوید. به گونه ای که خود نیز در پیام های روزانه از آنها استفاده می کنید. همیشه سخن دوستان خود را شنیده و به آن می اندیشید. تا جایی که در ذهن شما رخنه می کنند. مطالب کتاب نیز اگر به راحتی در ذهن شما رخنه کنند، هرگز به فراموشی سپرده نخواهند شد. تاکنون چه مطالب، معادله و یا مفاهیمی را برای خود زبان‌گردانی کرده‌اید؟

4. از فن شوخی با کتاب استفاده کنید :

زمانی که به سراغ کتاب می روید، تمام شادی‌ها، نشاط و خوشحالی‌ها را در کوله‌ای اندوخته و به کناری می گذارید. حال در نظر بگیرید فردی بدون شادی، نشاط و خوشحالی به سراغ دوست خود می رود، آیا می توان بار انرژی مثبتی از او دریافت نمود؟ پاسخ به این سوال کاملا واضح می باشد. " هرگز" اما در نظر بگیرید فردی با تمام انرژی مثبت و با روحیه ای به سراغ هدف خود می رود. این انرژی مثبت از او ساطع شده و فرد به بهترین نحو می تواند این مرحله را طی نماید. امروزه هر فرد پشت کنکوری با چهره ای خسته و درهم صبح را به شب می رساند و در پایان در کنکور سراسری هرگز به نتیجه‌ی ایده آل دست نمی یابد. بار هیجانی کتاب را برای خود افزایش دهید. با کتاب شوخی کنید. کلمات و جملات را در ذهن خود به چالش بکشید. خاطرات خوبی را از مطالعه ی کتاب برای خود رقم بزنید. در یک زمان خاص کتاب را به نوشیدنی دعوت کنید. از خلاقیت ها و ایده‌های ناب برای شوخی با کتاب استفاده کنید تا رابطه ی عمیقی را بین خود و کتاب ایجاد نمایید. در این صورت دیگر کوله بار شادی خود را در هنگام مراجعه به کتاب در گوشه‌ای نخواهید گذاشت. لذا همواره برای مطالعه ی مفید مطالب جدید آماده خواهید بود. راستی شما چطور با کتاب خود شوخی میکنید؟


دریافت

5. مثبت بیاندیشید و از افکار منفی دوری کنید :

یکبار امتحان کنید. افکار منفی خود را با صدای بلند بیان کرده و آنها را ضبط کنید. سپس آن را گوش داده و یا نشر دهید. حتما با بازخوردهای منفی بسیار زیادی مواجه می شوید که این یاوه ها چیست که بیان می کنی؟ ذهن شما همواره در حال دریافت اطلاعاتی است که توسط شما برای آن ارسال می گردد. تصورات مثبت، زمینه ساز اعتماد بنفس، خلاقیت در کنار ایده‌های ناب، تمرکز بالا، افزایش مهارت، مغز و ذهن سالم‌تر، افزایش توان و نیرو برای مبارزه با شکست و ... خواهد شد. وقتی تصور مثبتی از آینده و خودتان داشته باشید، می توانید شاهد یک مطالعه ی مفید و هوشمندانه در کنار یادگیری ثمربخش نیز باشید. محالات را از زندگی و ذهن خود پاک کرده و به توانستن‌ها ایمان داشته باشید.

6. چقدر نه گفتن را آموخته‌اید ؟

یکی از مهمترین گام‌ها برای موفقیت در کنکور سراسری برنامه‌ریزی کاربردی و دقیق خواهد بود. اما برنامه‌ریزی بدون تبعیت از آن مانند رژیم غذایی می باشد که از آن پیروی نکرده و هر روز شاهد افزایش یا کاهش وزن هستید. زمانی که اقدام به تعیین برنامه‌ی خاصی می کنید، باید به آن احترام گذاشته و از آن پیروی کنید. برای جلوگیری از بهم ریختگی برنامه‌ریزی می توانید از هنر "نه" گفتن کمک بگیرید. زمانی که یاد بگیریم به عقاید، برنامه ریزی و اهداف خود احترام بگذاریم، دیگران نیز به ما، عقاید و اهدافمان احترام گذاشته و مسیر، برای دستیابی به هدف نهایی هموارتر خواهد بود.

7. برای خود سوال طرح کنید:

همیشه سوالات می توانند ذهن درهم ریخته را به سمت خود جلب نمایند. سوالات ذهن را درگیر پاسخ نموده و انتخاب شایسته ای برای مطالعه ی مفید و دقیق خواهند بود. طرح سوال می تواند انگیزه، علاقه و تمرکز افراد را افزایش داده و هدفی هیجان انگیز را برای آنها در حین درس خواندن ایجاد نمایند. این چالش می تواند گزینه ی مناسبی برای خود ارزیابی نیز به شمار آید. با این روش کلیه نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی نموده و درس خواندن با انگیزه تری را تجربه خواهید نمود

8. با جدیت ادامه دهید :

همانقدر که تلاش می کنید شوخ طبعی را در خود افزایش دهید، جدیت و پشتکار را نیز در خود افزایش دهید. اگر زمان خاصی را برای مطالعه در نظر گرفته‌اید، حتما در آن زمان اقدام به خواندن درس مورد نظر نمایید. جدیت در این راه مزایای فوق العاده ای را برای شما به ارمغان می آورد. اگر امروزه جدیت و پشتکار را در خواندن درسها بکار ببندید، در آینده ی پیش رو می توانید شاهد موفقیت‌های چشمگیر و قابل توجهی باشد.

9. زمان مناسبی را برای مطالعه اختصاص دهید:

برای تعیین زمان مناسب درس خواندن برای کنکور سراسری هیچ فرد شایسته‌تر از خود شما نخواهد بود. افراد در این زمینه با تنوع رفتاری متفاوتی مواجه هستند. برخی از افراد دوستدار مطالعه در نیمه شب و برخی دیگر دوستدار مطالعه در صبح زود هستند. برای برنامه ریزی مفید به مواردی مانند: تمرکز حواس، عدم سردرگمی، عدم اتلاف وقت، انرژی مناسب، درک بهتر مطلب و ... توجه داشته باشید.

10. مکان مناسبی برای مطالعه در نظر بگیرید:

شما در چه محلی مطالعه می کنید؟ محل مناسب برای مطالعه ی دقیق شما، چه ویژگی‌هایی را در بر دارد؟ آیا محل مطالعه ی خود را تغییر می دهید؟ پس از پاسخ به این سوالها بهتر است با محل مناسب برای خواندن‌های مفید آشنا شوید. مکان مناسب برای درس خواندن باید برخی از ویژگی‌ها مانند: نور مناسب، دمای مناسب، سکوت ایده‌آل و ... را در بر داشته باشد. از مکانهایی که پر رفت و آمد هستند، دارای زیبایی‌های ظاهری خیره کننده هستند، نور مناسبی ندارند، دوری کنید. این مکان ها می توانند سمی مهلک برای تمرکز بالای شما به شمار آیند. تمامی لوازم ها و تجهیزات مورد نیاز را آماده کرده و در دسترس خود قرار دهید. مکانی را انتخاب کنید که هرگز تغییر نکند. زیرا زمانی که شما یک محل را برای مطالعه در نظر میگیرید، به راحتی پس از ورود به آن محل آماده برای دریافت اطلاعات جدید خواهید شد.

11. مطالعه با تمرکز بالا:

حفظ تمرکز قوی در هنگام مطالعه علاوه بر دشواری، بسیار ایده‌آل و مناسب خواهد بود. برای افزایش تمرکزخود می‌توانید از راهکارهای مفید در این زمینه بهره‌مند گردید. طرز صحیح نشستن، زمان مناسب برای مطالعه، پاک کردن ذهن برای کوتاهترین زمان، توجه به هدف خاص و ... از جمله مواردی هستند که در افزایش تمرکز نقش موثری را ایفا خواهند نمود.

12. اهمیت یادداشت برداری:

تاکنون یادداشت برداری کرده‌اید؟ هدف از یادداشت برداری چیست؟ در کنکور سراسری برخی از نکات بسیار مهم و ضروری هستند. لذا تکرار آنها نیز برای کسب موفقیت لازم می باشد. نوشتن برخی از نکات علاوه بر تکرار و تمرین، یادگیری تجسمی را در بین چشم و مغز فراهم می کند که به عنوان قدرتی بی نظیر و افزایش و تقویت تمرکز حواس در نظر گرفته خواهد شد. لذا این تمرین سرعت یادگیری و فهم برخی از مطالب را برای افراد افزایش خواهد داد.

13. یادگیری مطالب را در ذهن خود تنظیم کنید:

تنظیم یادگیری مطالب در ذهن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. شما مطالب مهم را چگونه در ذهن خود طبقه‌بندی می کنید؟ آیا مطالب را به ترتیب می خوانید؟ ترتیب مورد نظر شما چگونه است؟ در چه زمانی مطالب دشوار را مطالعه خواهید نمود؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات می توانید به خواسته های درونی خود مراجعه کنید. شیوه‌ی تنظیم مطالب بر عهده و به خواست شما صورت می پذیرد. پی خود را با انتخاب بهترین شیوه سوپرایز کنید.

14. به نکات مهم در درک مطلب توجه کنید :

از کنار نکات ویژه برای درک مطلب به راحتی عبور نکنید. نکات مهم را به خاطر سپرده و در مواقع لزوم از آنها کمک بگیرید. حافظه ی تصویری و دیداری خود را تقویت نموده و از آن برای به خاطر سپردن برخی از مطالب مهم کمک بگیرید. شاید متوجه شده باشید که برخی از تصاویر بر روی دیوارها، می توانند نقشه یابی را برای شما تداعی کنند. اغلب برخی از افراد از روی نقاشی های روی دیوارها در کوچه‌ها و خیابان ها، مسیرها را شناخته و به راه خود ادامه می دهند.

15. به نقش تکنیک‌های منسجم و منظم توجه کنید:

در درس خواندن برای کنکور سراسری از روشها و تکنیک های خاصی استفاده کنید. این روشها را به خاطر سپرده و به اندازه ای از آنها استفاده کنید که به آنها مسلط شوید. بازگویی کردن، پرسش و پاسخ، زمان خواندن و ... از جمله تکنیک های قابل توجه برای رسیدن به موفقیت خواهند بود. شما از چه تکنیک هایی برای درس خواندن موفق استفاده می کنید؟

16. پاراگرافها را بشناسید:

جمله بندی در پاراگرافها بسیار مهم و به نحوی بیان کننده ی مطالب خواهند بود. اگر به دنبال کسب اطلاع از موضوع مورد بحث هستید، باید به جملات اول در پاراگراف‌ها توجه کنید. جملات پایانی اغلب به جمع بندی مطالب می پردازند. لازم به ذکر است که بسیاری از کلمات و نشانه‌ها می توانند موضوع بحث را کاملا تغییر داده و موضوع را به سمت جدیدی سوق دهند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی